• 3184
  • 42 مرتبه
  • دوشنبه 02 مهر 1403

تغییرات صورت گرفته در قفل ضد سرقت مولتی ایلاک، نسبت به قفل ایرال که در گذشته تولید می گردید

تغییرات صورت گرفته در قفل ضد سرقت مولتی ایلاک، نسبت به قفل ایرال که در گذشته تولید می گردید

۱- توپی قفل ایرال بدلیل تولید توسط ریخته گری دایکاست، دارای طول مشخص و ثابتی بود. (۵۶میلی متر)

این نحوه تولید توپی قفل باعث گردیده بود که طول ۵/۶ سانتی متر برای تمامی درب های چوبی و یا ضد سرقت مناسب نباشد و بر روی درب هایی با ضخامت های بالاتر مانند درب های ضد سرقت ترک با ضخامت ۶/۸ سانتی متر و یا ۷ سانتی متر، و همچنین درب های ضد سرقت چینی با ضخامتی نزدیک به ۹ سانتی متر، و همچنین برای نصب بر روی درب های استیل با ضخامتی حدود ۱۲ سانتی متر، اصلاً مناسب نباشند.
این طول استاندارد توپی قفل به گونه ای بود که بعنوان مثال؛ پس از نصب بر روی درب های چوبی با ضخامتی حدود ۴/۷ سانتی متر، توپیِ قفل حدود ۹ میلی متر (تقریبا ۱ سانتی متر)، از درب بیرون زده باشد و این علاوه بر کاهش زیبایی، امنیت قفل را نیز به مخاطره اندازد و امکان گرفتن توپی قفل با ابزار مخصوص (جهت حفظ امنیت شما،مجاز به بردن نام این وسیله نیستیم) برحتی فراهم خواهد بود و با وارد نمودن فشار به توپی، امکان شکستن توپی و علی القاعده باز شدن قفل ایرال، وجود داشت.
همچنین طول استاندارد توپی قفل ایرال، باعث می شد هنگام نصب بر روی درب های ضد سرقت ترک، توپی قفل حدود ۸ تا ۱۲ میلی متر داخل تر از سطح بیرونی درب نصب شود که این امر علاوه بر کاهش بسیار زیادِ زیباییِ قفل، باعث مختل شدن و سخت تر شدن عملکرد کلید پس از ورود به توپی و چرخاندن آن شود.
این مشکل برای درب‌های ضد سرقت چینی با ضخامت هایی حدود ۹ سانتی متر و یا درب های موجود در بازار ایران با ضخامت های بالاتر، بیشتر می شد و امکان نصب و استفاده از این قفل استراتژیک را ناممکن می نمود.
♦️برای رفع این نقص در قفل ضد سرقت ایرال، مهندس رضایی به فکر طراحی و تولید توپیِ قفلی افتاد که برای درب هایی با ضخامت های مختلف، قابل نصب وباشد و علاوه بر افزایش عملکرد کلید همگام ورود به توپی، با همسطح شدن توپیِ قفل با سطح درب، باعث افزایش زیبایی قفل پس از نصب بر روی درب شود.
♦️در اینجا توپیِ قفلی طراحی، ثبت اختراع و تولید گردید که بنا به درخواست مشتری نسبت به کاهش و یا افزایش ضخامت درب به حد میزان مورد نیاز و دلخواه، کوچکترین محدودیتی در استفاده از قفل مولتی اِلِمان وجود نداشته باشد.
لازم به ذکر است،تا به امروز، قفل مولتی ایلاک بر روی درب هایی با ضخامت ۳۱۰ میلی متر (۳۱ سانتی متر) نصب گردیده است.

۲- تعداد ساچمه های محدود قفل ایرال

در قفل ایرال و البته نمونه های ایتالیایی آن و حتی نمونه های چینی، از ۴ ساچمه افقی استفاده شده.
از معایب این تعداد ساچمه گذاری درون توپی قفل، همین بس که در زمانیکه برای چند واحد آپارتمان درون یک مجموعه و بلوک، احتمال تکرار کلید بسیار زیاد خواهد بود، به شکلی که در گذشته و در یکی از تجربیاتِ نصبِ قفل ایرال، برای ۵ واحد آپارتمان از قفل مذکور نصب نمودیم و متاسفانه دو واحد از این ۵ واحد دارای کلید یکسان بودند.
این امر باعث شد تا به فکر طراحی ، ثبت اختراع و تولیدِ توپیِ قفلی بیفتیم که علاوه بر رفع نیاز درب های آپارتمانی با ضخامت های مختلف، مشکل تکرار کلید های مشابه را از بین برده و تقریبا به صفر برسانیم.
📌لذا با اختراع توپیِ منحصر بفردِ قفل مولتی ایلاک، توانستیم ۲۰ ساچمه را در کنار یکدیگر و در ۲ ردیف غیر همتراز طراحی و تولید نماییم.
-این امر باعث شد که تکرار کلید های مشابه، با ماتریس بسیار پیچیده و بزرگی مواجه باشد که با استفاده از دستگاه های تراش دیجیتالی کلید بصورت اتوماتیک و با کدهای متغیر، احتمال تکرار کلید های مشابه را تقریبا به صِفر ( 0 ) برسانیم.
📌از دیگر معایب قفل ایرال، این بود که از دستگیره های پلاستیکی در قسمت داخل منزل بهره می برد.
نقطه ضعف این قطعه زمانی آشکار می شد که با وقوع حریق، و بالا رفتن دمای قفل، اولین قطعه ای که می سوخت و در آتش سوزی از بین می رفت، همان دستگیره پلاستیکی ای بود که به شکل ولوم بر روی قفل از قسمت داهل قرار داده شده بود که کاربر با چرخاندن آن می توانست درب را از داخل قفل نماید، در صورتیکه در هنگام حریق و از بین رفتن قطعه مذکور، افراد درون خانه حبس می شدند.


♦️لذا برای رفع این نقطه ضعف نیز می بایست قطعه ای بر روی قفل مولتی ایلاک قرار داده می شد که در صورت بروز حریق، دچار سوختگی نشده و عملکرد افراد داخل منزل برای فرار به بیرون با مشکل‌ مواجه نشود.
برای رسیدن به این منظور، در بین آلیاژ های مرسوم در بازار ایران، آلیاژ زاماک (سُرب) دارای درجه ذوب ۴۰۰ درجه می باشد، پس می توانست انتخاب خوبی باشد، اما در بین آلیاژ های مذکور و بدلیل داشتن تجربه در زمینه طراحی و تولید دستگیره درب توسط مجموعه اِلِمان، از آلیاژ آلومینیوم LM2 برای تولید این قطعه استفاده نمودیم.
زیرا دمای ذوب بسیار بالایی دارد، دمایی در حدود ۷۲۰ درجه سانتیگراد!!
پس در صورت بروز حریق با هر دامنه و شدتی، احتمال سوختن و از بین رفتن ولوم داخلی قفل وجود نخواهد داشت.
شایان ذکر است که انسان در دمای ۷۲۰ درجه، قطعا بُخار خواهد شد.
اما بدلیل مشاهده نقاط ضعف فراوان در تولید درب های ضد سرقت و نیز قفل های آنها و همچنین روش های پیشنهادی مرتبط با ایمن نمودنِ درب های ضد سرقت🤣، گروه صنعتی اِلِمان ریسک ننموده و برای انتخاب آلیاژ مناسبِ جایگزین برای تولید ولوم داخلی قفل مولتی،بجای استفاده از پلاستیک و یا زاماک، از آلیاژ آلومینیوم استفاده نمود.
از دیگر نقاط ضعف قفل ایرال،📌 رنگ چکشی مورد استفاده بر روی قفل می باشد.
اساساً رنگ چکشی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سطح مورد نظر دارای پرداخت مناسب نبوده و اساساً نیاز به پرداخت و پولیش کاری سطح مورد نظر توسط تولید کننده احساس نمی شود.
جالب است بدانید در تمامی کشور ها و در اقصی نقاط دنیا و در کلیه شرکت هایی که به تولید قفل مولتی مشغول هستند، برای پوشش قفلِ خود، از رنگ چکشی استفاده می نمایند.
دلیل نا مناسب بودن رنگ های چکشی برای عصرِ حاضر، بافتِ درشتِ رنگ های چکشی و سطح ناهمگن و غیر مسطحی است که به محصول نهایی می بخشد.
♦️ در صورتیکه در فرایند تولید قفل مولتی ایلاک، قبل از رنگ آمیزی قفل، عملیات پرداخت و پولیش بسیار با کیفیتی بر روی محصول صورت می پذیرد.
این مهم بدست نمی آمد مگر بدلیل داشتن تجربه فراوان در زمینه تولید انواع دستگیره درب، توسط گروه صنعتی اِلِمان.
📌پس از اتمام فرایند پولیش کاری و پرداخت سطوح بیرونی قفل مولتی ایلاک، از رنگ های سوپر مات صادراتی در زمینه رنگ آمیزی قفل مذکور استفاده می شود.
رنگ های مذکور به گونه ای تولید می شوند که در صورت وجود کوچکترین نقص در فرایند تولید سطوحِ قفل، ضعفِ موجود بر روی بدنه قفل مولتی، خود را نمایان نموده و بدلیل سطح بسیار صاف و یکدست و مسطحِ قفلِ ایلاک، وجود هرگونه ضعف در مراحل تولید قفل، می تواند کیفیت محصول را کاهش داده و به اعتبار قفل محبوب ایلاک خدشه وارد نماید.

♦️از دیگر نقاط ضعف قفل ایرال این بود که در نمونه هایی از این قفل، از سَمت داخلِ منزل، بجای ولوم، از توپی و قفل استفاده شده بود که این امر باعث می شد در صورت بروز حریق و یا زلزله، امنیت افراد حاضر در منزل به مخاطره بیفتد، البته در سال‌های آخرِ تولید قفل ایرال، این نوع تولید کنار گذاشته شد تا مبادا مصرف کننده ها در زمان وقوع حادثه با مشکل مواجه نشوند.
📌اما از ابتدای تولیدِ قفل مولتی ایلاک توسط گروه صنعتی اِلِمان، محصول فوق صرفاً بصورت ولومی از داخل تولید گردیده، زیرا امنیت افراد حاضر درون منزل در هنگام وقوع حادثه، اهمیت بسیار بالاتری نسبت به امنیت اموالِ مادیِ موجود در منزل دارند.
از دیگر معایب وجود توپی در قسمت داخلیِ قفل ایرال، این بود که افراد کهنسال و یا خردسال، امکان قفل نمودن درب از داخل را به راحتی نداشتند،
📌در صورتیکه مزیت قفل مولتی ایلاک در این است که بدلیل داشتنِ ولوم بر روی قفل از قسمت داخلِ منزل، به راحتی امکان قفل و یا باز کردن قفل توسط خردسالان نیز وجود خواهد داشت، حتی بچه های ۳ ساله نیز به راحتی می توانند از این قفل استفاده نمایند و در هنگام حضور نداشتن والدین درون منزل، می توانند با قفل کردنِ قفل مولتی ایلاک از داخل، امنیت خود را تامین نمایند.
♦️از دیگر معایب فنی قفل ایرال این بود که بدلیل استفاده از کلیدِ فشاری بر روی توپی، هنگام استفاده از قفل و باز و بست کردن قفل، می بایست کلید را به داخل فشار داده و این فشار را تا اتمام فرایندِ قفل و یا باز نمودنِ قفل حفظ نمایند.
-البته از قوی بودن فنرِ توپی نیز نباید غافل شد. فنری مه قدرت آن به گونه ای تولید شده بود که برای استفاده افراد کهنسال و یا خردسال، امکان استفاده آسانی نداشت و عملاً استفاده از کلید را برای این دسته از مصرف کننده ها محدود می نمود.
♦️در‌صورتیکه در قفل مولتی ایلاک، علاوه بر حفظِ سیستم فشاری کلید، بمنظور رفاه بیشترِ مصرف کننده در هنگامِ قفل و یا باز نمودنِ آن حتی توسط افراد سالخورده و یا خردسال، دیگر نیازی به نگهداشتن فشار بر روی کلید تا پایان فرایند قفل و یا باز کردندقفل وجود ندارد.
برای رسیدن به این نتیجه، حدود ۱۶ ماه، یعنی یک سال و چهار ماه، کارِ تحقیقاتی بر روی نوع فنرِ، ضخامتِ فنر و همچنین تعداد گام های موجود بر روی فنر صورت گرفت و با ساخت تعداد زیادی فنر و مدلهای مختلف، به مدلی از فنر و نرمی استفاده از آن دست یافتیم که حتی هنگام وارد نمودن کلید درون توپیِ قفل ایلاک، فشار وارده بر فنر توسط کلید را نیز احساس ننمایید.


این ها تنها بخشی از مزیت های قفل مولتی ایلاک نسبت به نمونه های مشابه اروپایی آن است.
برای درک بهترِ تفاوت ها و مزیت های امنیتی قفل مولتی ایلاک نسبت به درب های ضد سرقت و دیگر جایگزین های درب ضد سرقت که در بالا به طور مفصل به آنها اشاره شد، نظیر حفاظ آکاردئونی، به مطالعه ءادامه این مقاله بپردازید.


♦️♦️از این قسمت مقاله به بعد، به مقایسه مورد به موردِ مزیت های قفل مولتی ایلاک نسبت به درب های به اصطلاح ضد سرقت و یا درب های آکاردئونی می پردازیم.
۱-همانطور که در قسمت های ابتدایی مقاله بررسی کردیم، یکی از روش های باز کردن درب های ضد سرقت، روش دیلم زنی هستش:
📌قفل مولتی ایلاک، برای برطرف نمودن این معزل درب های ضد سرقت، علاوه بر ۵ زبانه فولادی ضد برشی که درون قفل مرکزی قرار داده شده، دو عدد میله تلسکوپی بصورت عمودی بر روی قفل قرار داده که با چرخاندن کلید، علاوه بر ۵ زبانه فولادی ضد برش قفل، این ۲ میله عمودی قفل نیز حرکت نموده و میله پایینی درون زمین فرو رفته و میله بالایی درون چهارچوب درب فرو رفته و یا بوسیله بست اُمگا، بر روی چهارچوب درب محکم میگردد.
برگ برنده قفل مولتی، علاوه بر زبانه های فولادی قفل مرکزی، میله فولادی ای هستش که داخل زمین فرو میره.
با داخل شدن میله فولادی درون زمین، درب ورودی منزل و یا انبار و یا دفتر کار شما، با هیچ وسیله ای مانند تایلیور و یا دیلم باز نخواهد شد.
📌این یکی از بزرگ‌ترین مزیت های قفل مولتی ایلاک نسبت به قفل های درب های ضد سرقت و قفل های ایمنی موجود در بازار ایران می باشد.
📌مثال قدیمی ای وجود داره که میگه؛ تجربه پدرِ علمِ
از آن جایی که برای مهندسی معکوس نمودن و تولید قفل مولتی ایلاک، نمونه های قدیمی قفل ایرال، نمونه های ایتالیایی مشابه و حتی نمونه چینی آن را وارد نمودیم و مورد بررسی قرار دادیم، مشاهده کردیم که در تمامی نمونه های مشابه قفل ایلاک، درون میله های تلسکوپی آنها، از ۳/۵ سانتی متر فولاد استفاده شده. این امر باعث میشه در صورت استفاده سارقین از تایلیور و دیلم، میله های بالا، از محلی که ۳/۵ فولادِ کار گذاشته شده درون میله تمام شده و مقاومت میله در برابر فشار، از آستانه تحمل میله بیشتر باشد، میله تاب برداشته و یا دچار تخریب شود. هرچند که با وجود میله ای که داخل زمین فرو رفته، باز هم امکان باز شدن درب به هیچ عنوان توسط تایلیور و دیلم وجود نداشت، اما باز هم گروه صنعتی اِلِمان ریسک این آزمون را نپذیرفت و درون میله های تلسکوپی قفل ، فولادی به طول ۷۸ میلی متر، معادل ۷/۸ سانتی متر قرار داد تا در برابر فشار بیرونی، حتی کوچکترین تغییری در وضعیت میله های قفل ایجاد نشود.
♦️مزیت بعدی قفل مولتی ایلاک در برابر درب های ضد سرقت و هر نوع قفل ایمنی دیگر در بازار ایران، این است که در درب های ضد سرقت، همانطور که در قسمت های بالای این مقاله مفصل در مورد آن صحبت و بررسی کردیم، سارقین از روش توپی زنی استفاده می‌نمایند.
📍در صورتیکه در قفل ایلاک، بدلیل داشتن گاردِ محافظ توپی که به بدنه اصلی قفل توسط جوش آرگون متصل و مستحکم گردیده، امکان هیچگونه توپی زنی یا به اصطلاح شکستن توپی را به سارقین نخواهد داد، در صورتیکه در درب های به اصطلاح ضد سرقت، با ابزاری ساده، توپی را شکسته و قفل را به سادگی باز می نمایند.
⁉️سیستم توپی و البته مکانیزم داخلی قفل مولتی ایلاک به گونه ای ساخته شده است که در صورت حتی شکسته شدن توپی توسط سارقین، باز هم مکانیزم داخلی قفل امکان باز شدن نخواهد داشت و سیستم داخلی قفل بصورت هَرز گَرد به دور خود خواهد چرخید📍


♦️از دیگر مزیت های قفل ضدسرقت ایلاک نسبت به درب های به اصطلاح ضد سرقت، به این مزیت می بایست شماره نمود که، در درب های ضد سرقت،چنانچه سارقین توسط دو روش قبلی، یعنی دیلم زنی و توپی زنی، امکان باز کردم درب را نداشته باشند، در نهایت بوسیله دریل، اقدام به ساچمه زنی و تخریب ساچمه های قفل می نمایند!!
⁉️در صورتیکه در سیستم ثبت اختراع شده قفل مولتی ایلاک به شماره ۱۰۹۴۱۶، به صراحت به این برتری اشاره شده که در قفل های نصب شده بر روی درب های ضد سرقت و سایر درب های موجود در بازار دنیا، چنانچه سارقین از دریل استفاده نمایند، با وارد کردن دریل درون توپی ِ قفل، ساچمه ها خورد شده و پس از تخریب ساچمه ها(ساچمه زنی)، توپی خلاص شده و با هر وسیله ای میچرخد و قفل ها باز می شوند.
در صورتیکه چنانچه سارقین از دریل استفاده نمایند و با دریل اقدام به تخریب ساچمه ها و بالطبع تخریب توپی نمایند،توپی قرار گرفته بر روی قفل مولتی ایلاک، بصورت هَرز گرد به دور خود چرخیده و به هیچ عنوان قفل ایلاک باز نخواهد شد.
در این مرحله هرچه سارقین اقدام و تلاش بیشتری در زمینه تخریب توپی بردارند، کار خود را پیچیده تر و دست نیافتنی تر خواهند نمود.
♦️از مزیت های قفل مولتی ایلاک‌در برابر درب های آکاردئونی این است که : درب های آکاردئونی علاوه بر نقاط ضعفی که از نظر شکل ظاهری، محدود شدن فضای درب ورودی، مشکلات مرتبط با جوشکاری و قیمت بسیار بالاتر نسبت به قفل ایلاک، این است که هنگامی که از منزل خارج می شوید، درب آکاردیونی را قفل می نمایید، لذا سارقین به راحتی متوجه خواهند شد که در منزل حضور ندارید، و هرچه تعداد قفل های شما روی درب بیشتر باشد، یعنی مدت زمان بیشتری به منزل باز نخواهید گشت.📍در صورتیکه در هنگام خروج‌ از منزل و قفل نمودن درب توسط قفل ضدسرقت ایلاک، به هیچ عنوان مشخص نخواهد شد که منزل هستید، نیستید، درب را قفل کردید یا قفل نکردید.تیپ ۱ بر روی درب شما نصب شده یا تیپ ۲ یا ۳ و یا تیپ ۴.
♦️مزیت بعدی قفل ایلاک نسبت به درب های اکاردیونی این است که درب های آکاردیونی را ، هنگامی که منزل حضور دارید امکان قفل کردن ندارید، چنانچه بتوانید درب اکاردئونی را در زمان حضور در منزل قفل نمایید، موقع وقوع زلزله و آتش سوزی با مشکل وحشتناکی روبرو خواهید شد، و آن مشکل، قفل بودن درب آکاردئونی ای است که خود آن را قفل نموده اید، بخاطر داشته باشید که در این لحظه حساس، از زلزله یا آتش سوزی نمیتوانید درخواست نمایید تا به شما فرصت فرار دهد و چندین نقطه ضعف دیگر که در بخش مربوط به بررسی نقاط ضعف درب های آکاردئونی به آنها مفصل اشاره نمودیم!!
📌اما قفل ایلاک‌ به راحتی و حتی توسط افراد خردسال و یا کهنسال درون منزل امکان قفل کردن و یا باز کردن را به آسان ترین حالت ممکن خواهد داشت.
همچنین امکان خروج سریع و باز کردن تمامی زبانه های فولادی قفل و میله های عمودی کف زمین و چهارچوب بالایی درب را در هنگام خروج های اضطراری و فقط با چرخاندن دسته ولومی شکل، خواهد داشت.
♦️♦️این است نتیجه ۲۱ سال کسب تجربه گرانبها در زمینه تعمیر،بررسی نقاط ضعف قفل ها، و در نتیجه تولید قفلی بی عیب و نقص.
قفل مولتی ایلاک، تنها قفل و تنها گزینه مقاوم در برابر سرقت های خشن، در تمام ایران می باشد.
در پایان این مقاله لازم میدانیم به استحضار برسانیم که در حال حاضر، حدود ۷۰ درصد مصرف کننده های قفل مولتی ایلاک، دارندگان درب های ضد سرقت، خصوصا درب های ضد سرقت ترک می باشند.
همچنین قفل های ایلاک به کشور هایی نظیر عمان، عراق و فرانسه صادر گردیده است.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.