• 3179
  • 54 مرتبه
  • پنج شنبه 01 شهریور 1403

طراحی قالب دستگیره با آلیاژ آلومینیوم

طراحی قالب دستگیره با آلیاژ آلومینیوم

در طراحی قالب دستگیره جهت تولید محصول مذکور با آلومینیوم، همانند بالا، به نکاتی که در طراحی قالب دایکاست دستگیره با ماتریال زاماک می بایست دقت نمود، در طراحی قالب دستگیره با آلیومینوم نیز می بایست دقت نمایید. اما تفاوت عمده و مهم ترین نکته ای که در طراحی و تولید قالب تولید دستگیره با آلومینیوم می بایست دقت نمایید ۲ عامل است که در زیر مختصر به آنها اشاره خواهیم نمود:

- لازم است بدانید که، راگا ها در قالب تولید دستگیره با آلیاژ زاماک، باریک‌ هستند اما همین راگا ها در ساخت قالب دستگیره جهت تولید آن با آلومینیوم، بایستی بزرگتر باشند زیرا مواد مذاب آلیاژ آلومینیوم، در هنگام حرکت درون راکت‌ها و حفره های دستگیره، قابلیت چسبندگی دارند، لذا چنانچه راگا های قالب باریک باشند، مواد مذاب در حین حرکت به درون شیار ها چسبیده و احتمال تولید قطعه کامل و صحیح کاهش پیدا می نماید، در صورتیکه اگر راگا ها پهن تر باشند، مواد مذاب بصورت آزادانه تر بر روی یکدیگر و درون راگاها حرکت کرده و قطعه کامل و صحیحی تولید خواهید نمود.

نیتراته نمودن قالب

در این مرحله و پس از پولیش کاری بسیار تمیز و براق (آینه ای) قالب می بایست نیتراته شود تا مقاومت فولاد آن در برابر حرارت بسیار بالای آلیاژ آلومینیوم و مداومت بالای تولید دستگیره با آلومینیوم به دلیلی مقرون بصرفه بودن آن، فُرم خود را از دست نداده و دچار تغییر حالت یا به اصطلاح تَنِش نشود.
لازم است بدانید حرارت مواد مذاب زاماک بالغ بر ۴۰۰ درجه سانتیگراد است و دمای مواد مذاب آلیاژ آلومینیوم بالغ بر ۷۲۰ درجه سانتیگراد است.
یکی دیگر از عواملی که تعیین کننده قیمت دستگیره های پلاک و یا دستگیره های دو تکه است؛ وزن دستگیره است.
طبیعی است که هرچه دستگیره وزن بیشتری داشته باشد، مواد اولیه بیشتری در تولید آن بکار رفته و قیمت بالاتری خواهد داشت.
بعنوان مثال، بدلیل چگالی بالای آلیاژ زاماک (سُرب) نسبت به آلیاژ آلومینیوم، دستگیره تولید شده با فرض شکل یکسان، اگر با آلیاژ آلومینیوم وزنی حدود ۱۵۰ گرم‌ داشته باشد، همان دستگیره و با همان شکل، با آلیاژ زاماک وزنی حدود ۲/۷ برابر نسبت به دستگیره آلومینیومی خواهد داشت. یعنی چیزی حدود ۳۴۰ گرم یا کمی بیشتر.
حال با در نظر داشتن تفاوت قیمت هر تُن آلیاژ زاماک با آلیاژ آلومینیوم، متوجه خواهید شد که دستگیره سربی (زاماک) بهای تمام شده بالاتری نسبت به دستگیره آلومینیومی همتای خود خواهد داشت، لذا قیمت بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد.
نکته مهم: بعضی از فروشندگان یراق آلات و بعضی از مصرف کنندگان، بر این باورند که دستگیره سربی از دستگیره آلومینیومی با کیفیت تر است!!
در صورتیکه این تصور کاملات غلط است!!
بدانید و آگاه باشید که این تفاوت قیمت بین دستگیره های سربی و دستگیره های آلومینیومی، تا حد بسیار بالایی به تفاوت چگالی این ۲ نوع ماده بستگی دارد و تقریبا هیچ دلیل دیگری ندارد.
البته باید به این نکته اشاره نماییم که در مقاله قبلی(قیمت دستگیره کابینت) به آن اشاره نمودیم،تفاوت کیفی بین دستگیره تولید شده با زاماک و آلومینیوم، صرفأ در پرداختکاری آنهاست.
بدین صورت که هرچه چگالی فلز بیشتر باشد، پرداختکاری تمیزتر و با سطح صاف تر و یکدست تری روبرو خواهید شد، در صورتیکه بدلیل نرم تر بودم فلز الومینیوم، قطعه پرداخت شده نسبت به قطعه سربی دارای شیار های بیشتر و به اصطلاح ضُمُخت تری خواهد بود. اما این تفاوت با دو مرحله پرداختکاری بیشتر از بین خواهد رفت و محصول نهایی دقیقا همان براقی و سطح صیقلی دستگیره  سربی را بدست خواهد آورد.
اما دستگیره آلومینیومی نسبت به دستگیره سربی، برتری خاصی دارد که مرتبط به خاصیت مولکولی آن می باشد، و این مزیت را با هیچ توجیهی نمیتوان کتمان کرد، و در نهایت، این مزیت باعث شده که علاوه بر قیمت مناسب دستگیره آلومینیومی نسبت به دستگیره سربی، تولید روز افزونی داشته باشد، و این مزیت چیزی نیست جز مقاومت کششی بالای آلیاژ آلومینیوم در برابر فشار.
در اینجا نظر شما را به برتری مولکولی این آلیاژ در ساخت بدنه هواپیما و در صنعت هوافضا جلب می کنم.
تا به حال به بالهای هواپیما، هنگامی که در تلاطم جریانات جوی قرار می گیره و به بالا و پایین حرکت می کنه دقت کردید؟در شرایط بد آب و هوایی و بد ترین جریانات پر فشار و کم فشار در حین پرواز، می بینید که بالهای هواپیما  به بالا و پایین حرکت می کند،اما دچار شکستگی نمی شود،این دقیقا همان مزیت برتر آلیاژ آلومینیوم است، یعنی مقاومت کششی.
این مزیت باعث می شود که دستگیره آلومینیومی فشار بیشتری را در برابر فشار کششی، نسبت به دستگیره سربی تحمل نماید.
اما این به معنی آن نیست که دستگیره آلومینیومی از دستگیره سربی بهتر است،همانطور که در چند پاراگراف قبلی مطالعه نمودید، دستگیره سربی مزیت بالاتری در عملیات پرداختکاری و پولیش کاری و صیقل زدن محصول، نسبت به دستگیره آلومینیومی دارد، البته راه حل رفع این مشکل را در دستگیره های آلومینیومی نیز توضیح دادیم که سطحی یکدست و صیقلی همانند دستگیره زاماک داشته باشید.
اما در تولدی دستگیره های پلاک و دستگیره های دو تکه آلومینیومی، بدلیل قیمت پایین تر نسبت به دستگیره سربی، برخی از تولید کنندگان این نوع محصول، اقدام به تولید این محصولات با حداقل کیفیت نموده و توجیه آنها همین دلیل پایین بودن قیمت دستگیره پلاک و دستگیره دو تکه آلومینیومی نسبت به نمونه سربی آن است.
در گروه صنعتی اِلِمان، کلیه دستگیره های دو تکه آلومینیومی، دارای بالاترین استاندارد تولید و همچنین دارای گارانتی شکستن دستگیره، دقیقا برابر با گارانتیِ شکستن دستگیره های سربی می باشد.
یکی از عواملی که باعث افزایش کیفیت دستگیره های آلومینیومی در برابر فشار کششی و شکستن دستگیره می باشد، قرار دادن پیچ آلن نهگدارنده چهارپهلوی دستگیره است که در قسمت زیرین دستگیره  می بایست وجود داشته باشد.
این بدین معنی است که در هنگام خرید دستگیره دوتکه آلومینیومی، حتما به آچار آلن زیر دستگیره دقت نمایید و در صورت عدم وجود آن، از خرید دستگیره با هر گونه قیمت خودداری نمایید.
زیرا عدم وجود چنین پیچی در زیر دستگیره، و عدم اتصال و محکم شدن آن با چهار پهلوی داخل دستگیره، باعث شکستن قطعی دستگیره در کوتاه مدت خواهد شد.
یکی از دلایل مهم نداشتم این پیچ آلن در زیر بعضی از دستگیره های دوتکه آلومینیومی، این است که برخی از تولید کنندگان دستگیره، اصلا تولید کننده نیستند و صرفا به کار برندینگ مشغولند و با سفارش به دیگر تولید کنندگان دستگیره، اقدام به خرید از آنان و فروش محصولات با برند خود می نمایند.
و این از دو حالت خارج نیست:
۱- یا تولید کننده دستگیره ای که صاحب برند به آن سفارش تولید دستگیره با برند خود را داده، تولیدات سطح پایینی دارد و در بالاترین مقام، در حد تولیدات کارگاهی خُرد ، اقدام به تولید دستگیره برای دیگران برند ها می نماید.
۲- یا اینکه صاحب برند برای کسب سود بیشتر و کاهش قیمت دستگیره خود، از تولید کننده درخواست کرده که دستگیره سفارشی را بدون آچار آلن تولید نماید.
یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت دستگیره آلومینیومی نسبت به دستگیره سربی، فرایند آبکاری آسان‌تر این نوع دستگیره در برابر دستگیره های سربی می باشد.
در فرایند آبکاری دستگیره های آلومینیومی، چنانچه در یکی از مراحل تولید، خطایی توسط اپراتور و یا مواد آبکاری بوجود آید، براحتی می توان با مواد لاک بردار، پوشش‌ قرارداده شده بر روی دستگیره را که در فرایند آبکاری بر روی آن ایجاد کردیم را برداریم و به سطح اولیه برگردیم و فرایند آبکاری را مجددا تا رسیدن به نتیجه مطلوب تکرار نماییم.
در صورتیکه در فرایند آبکاری دستگیره های سربی، اعم از دستگیره پلاک و یا دستگیره رزت، خطایی توسط پرسنل و یا ناخالصی های موجود درون وان های آبکاری ایجاد شود که با پولیش و یا گیلانس و یا سادگی امکان حذف آنها نباشد، به راحتی نمی توان لایه لاک دستگیره را با مواد لاک بردار از بین برد و به راحتی نمی توان مراحل آبکاری را تکرار نمود. زیرا در فرایند لاک برداری دستگیره های سربی، در بیش از ۸۰ درصد موارد، در حین فرایند لاک برداری توسط  اسید لاک بردار، حتی حرفه ای ها هم دچار خطا شده و باعث ایجاد حفره های بسیار ریزی که با چشم مسلح قابل مشاهده نیست می گردند.
لذا این امر باعث می شود پس از انجام مراحل آبکاری مجدد و ورود دستگیره سربی به کوره جهت پخت رنگ نهایی در دمای بسیار بالای کوره، مولکول های هوایی که در حفره های ریز ایجاد شده بر روی سطح دستگیره محبوس شدند، میل به بیرون آمدن از قطعه نمایند و بر روی دستگیره، حباب های ریز و درشتی ایجاد شود که به آنها تاول نیز گفته می شود. 
این نکته فنی و دلیل مهم، یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت دستگیره های سربی نسبت به دستگیره های آلومینیومی می باشد، زیرا درصد خرابی محصول در برابر دستگیره های آلومینیومی بیشتر بوده و اصطلاحا بهای تمام شده تولید این نوع دستگیره ها را بالا می برد.
🔗یکی دیگر از دلایل پایین بودن قیمت دستگیره های آلومینیومی نسبت به دستگیره های سربی، نتیجه نهایی بدست آمده در فرایند رنگ کوره ای این نوع دستگیره ها نسبت به مشابه سربی آن است.
در فرایند رنگ‌کوره ای دستگیره ها، چه سربی و چه آلومینیومی، از یک نوع رنگ‌استفاده می شود، یعنی قیمت رنگ ‌پاشیده شده بر روی دستگیره سربی، دقیقا همان قیمت رنگ پاشیده شده بر روی دستگیره آلومینیومی است.
اما نکته حیاتی در فرایند رنگ‌ آمیزی دستگیره ها، دقت در دمای کوره و دمای پخت دستگیره هاست.
دستگیره های آلومینیومی بدلیل داشتن دمای ذوب بیش از ۷۲۰ درجه، پس از پاشش رنگ‌ بر  روی آنها و قرار دادن آنها در دمای ۱۹۰ تا ۲۰۱ درجه در مدت زمان ۱۵ الی ۱۹ دقیقه، فرایند پخت بطور کامل انجام می پذیرد و در اکثر موارد،بر روی سطح دستگیره هیچ اثری از حباب و یا تاول دیده نمی شود.
اما در فرایند پخت دستگیره های سربی دورن کوره، می بایست آنها را در‌ دمای کمتری قرار داد زیرا امکان ایجاد حباب بر روی آنها وجود دارد و آن هم‌ بدلیل دمای ذوب بسیار پایین تر زاماک (اصطلاحا سُرب) در برابر  آلومینیوم می باشد.
این یکی دیگر از دلایلی است که قیمت دستگیره های آلومینیومی از مشابه سربی آنها پایین تر تمام می شود زیرا درصد خرابی آنها در عملیات حرارت دهی،بسیار کمتر از دستگیره های سربی است.

📍یکی از روش هایی که برخی تولید کنندگان دستگیره، اعم از از دستگیره کابینت چه سربی و چه آلومینیومی ، و تولید کنندگان دستگیره های پلاک و رزت، چه سربی و یا آلومینیومی انجام می دهند، این است که از رنگ های استاتیک با پوشش های چرمی و یا چروک و یا سنباده ای و یا حتی چکشی استفاده می نمایند.
دلیل این کار، کاهش هزینه های پرداختکاری دستگیره می باشد.
و این یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت دستگیره و یا سایر یراق آلات نسبت به نمونه مشابه آن خواهد شد.
مهم ترین دلیل استفاده از رنگ های مذکور، پوشش بسیار بالای این نوع رنگ هاست.
رنگ هایی که با داشتن ظاهری غیر صیقلی و یکدست، باعث ایجاد پوششی غیر صیقلی بر روی محصول گردیده و این امر نیاز تولید کننده را به پرداختکاری کاملتر و دقیق تر از بین خواهد برد.
در گروه صنعتی اِلِمان، حتی بر روی قفل های حیاطی و یا حتی بر روی قفل های مولتی اِلِمان که برگرفته از نمونه ایتالیایی آن است، از رنگ مشکی سوپر مات صادراتی استفاده می شود.
در نمونه ایتالیایی قفل های مذکور، از رنگ های چکشی استفاده گردیده زیرا پوشش راحت و مناسبی را بر روی قفل ایجاد می نمایند و نیاز تولید کننده را به پرداخت تمیز و دقیق را برطرف می نماید.
در صورتیکه در مجموعه اِلِمان، رنگ قفل های در بالاترین سطح کیفی و‌صیقلی بودن آن، تولید می شوند.
امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به چند دلیل پایین بودن قیمت دستگیره پلاک و‌ یا دستگیره رزت آلومینیومی نسبت به دستگیره پلاک و همچنین دستگیره دو تکه سربی را بیان‌ نموده باشیم.
همراه ما باشید در تنها مرکز تخصصی تحقیقات و تولید دستگیره شرق ایران_ گروه‌صنعتی اِلِمان.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.