• 3178
  • 52 مرتبه
  • پنج شنبه 01 شهریور 1403

دستگیره دوتکه استقامت بیشتری دارد یا دستگیره یک تکه؟

دستگیره دوتکه استقامت بیشتری دارد یا دستگیره یک تکه؟

برای پاسخ به این سوالِ مهم، باید ببینید تجربه و البته حوصله نصابِ منتخب شما چگونه است!
چرا؟؟
زیرا در بسیاری از موارد، نصاب های درب و نصاب های دستگیره های دوتکه، بدلیل نا آشنا بودن به فنونِ نصبِ دستگیره های دوتکه ، تقریبا در بسیاری از موارد، نصبِ دستگیره های دوتکه را غلط و غیر اصولی انجام می دهند و در اکثر موارد، خریداران می بایست زحمت افتاده و بدنبال نصابِ با تجربه بگردن و علیرغم پرداخت هزینه نصبِ اولیه دستگیره به نصابِ ابتدایی، می بایست هزینه بالاتری نسبت به رفع نقایص نصابِ ابتدایی نمایند.

اما طریقه صحیح نصب دستگیره های دوتکه  چگونه می باشد؟

نصب دستگیره های دوتکه دقیقا همانند دستگیره های یک تکه است، اما با این تفاوت که دستگیره های یک تکه دو عدد پیچِ اصلی دارند که بصورت پیچ و مهره، در بالاترین ‌و پایین ترین مکان بر روی دستگیره های پلاک قرار داده شده اند و با ایجادِ سوراخِ سرتاسر بر روی درب، می‌توان پیچ های دستگیره های یک تکه را به راحتی بست و دستگیره یک تکه را بر روی درب محکم نمود.
اما در دستگیره های دوتکه همین دو عدد پیچِ مخصوص که بصورت پیچ و مهره درون جعبه قرار دارند، بجای بالا و پایینِ پلاک، در طرفینِ دستگیره و بر روی رزتِ دستگیره تعبیه گردیده اند و با ایجادِ سوراخ سرتاسری، همانند سوراخِ دستگیره پلاک، می توان دستگیره های دوتکه را بر روی درب نصب و محکم نمود.
با رعایت این نکته، خواهید دید که استحکام دستگیره های دوتکه دقیقا با دستگیره های یک تکه برابری خواهند نمود.
یکی دیگر از دلایل نامطلوب بودنِ دستگیره های دوتکه نسبت به دستگیره های یک تکه، البته از نظر نصاب های درب، زمانِ بیشتری است که برای نصبِ دستگیره های دوتکه می بایست صرف نمایند.و بدلیل اینکه اینگونه از افراد عموما عجله داشته و می خواهند در روز تعدادِ بیشتری از درب و دستگیره را نصب نمایند، از معایب نصبِ دستگیره های دوتکه نسبت به دستگیره های یک تکه برای مشتری و مصرف کننده ناآگاه، داستان سرایی هایی بسیار و نقلِ تجربیاتِ بسیاری از نامطلوب بودنِ این نوع دستگیره ها نسبت به دستگیره های یک تکه می نمایند، اما بدانید و آگاه باشید که تمامی این تجربیاتی که از عدم استحکامِ دستگیره های دوتکه نسبت به دستگیره های یک تکه بیان می نمایند، به بی تجربگی و البته بی حوصلگی آنها نسبت به آموزشِ درست و البته نصبِ صحیح دستگیره های دوتکه باز میگردد.


شایان ذکر است، دستگیره های دوتکه ای در بازار ایران وجود دارند که از امکان نصبِ پیچ های دوطرفه بی بهره اند، لذا انتخاب این نوع دستگیره ها را به شما پیشنهاد نمی نماییم.
بنابراین در صورت انتخاب و خرید دستگیره نامرغوب توسط خریدار،نصبِ ناقص و علی القاعده زحمات و هزینه های بعدی ای که متوجه خریدار خواهد شد، هیچ ارتباطی با نصاب نخواهد داشت.
لذا در هنگام خرید دستگیره های دوتکه، نکات فنی نصب صحیح را از فروشنده جویا شوید.
گروه صنعتی اِلِمان در تمامی تولیدات خود، از پیچ های دوطرفه استفاده می نماید.
البته در سال های اخیر به راه حلی دست یافته که علاوه بر کاهش زمان نصب، باعث کاهش هزینه مصرف کننده و البته استحکام بالاتر دستگیره های دوتکه خواهد شد.
برای درک بهتر این روش، به ادامه مقاله توجه فرمایید.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، برای نصب دستگیره های دوتکه از پیچ های دوطرفه ای که به شکل پیچ و مهره در طرفین دستگیره و بر روی رزت قرار گرفته اند استفاده می شود.
اما این روش قدیمی می باشد، البته به این معنی نیست که روش نامطلوبی است، بلکه برای نصاب های دستگیره، زمان بر خواهد بود.
اما شرکت دستگیره اِلِمان برای دست یابی به طراحی های مینیمال تر و ساده تری و البته پر طرفدار، همانند بسیاری از شرکت های تولید دستگیره در ایران همانند شرکت دستگیره بهریزان، دستگیره تیک و یا دستگیره ایران، اقدام به طراحی و تولید دستگیره های دوتکه ای نموده که رزت های آنها بصورت یک تکه تولید می شوند، لذا امکان نصب پیچ های دوطرفه بر روی دستگیره وجود ندارد.
بنابراین برای رسیدن به نتیجه مطلوب و استحکام بخشیدن به تولیدات خود، اقدام به تولید قطعاتی نموده که ابتدا در زیرِ رزت دستگیره نصب می گردد که به آن شابلون می گویند که توسط پیچ آلن تعبیه شده بر روی رزت، رزت دستگیره را بر روی درب متصل می گردد، اما بخاطر داشته باشید که نصب دستگیره هنوز تکمیل نشده و مرحله اصلی آن باقی مانده.
برای نصب دستگیره رزت و محک نمودن آن بر روی درب، شرکت های تولید کننده دستگیره دوتکه نظیر دستگیره اِلِمان، اقدام به ایجادِ پیچ آلنی نموده که در زیر دسته تعبیه شده است.
در این روش، با پیچ آلِنی که در زیر دستگیره ها تعبیه گردیده، اقدام به نصب نهایی و محکم نمودن دستگیره دوتکه بر روی درب می نمایید.
در این روش،پیچ آلنی که در زیر دسته تعبیه شده،بر روی چهارپهلوی دستگیره قرار گرفته و با محکم شدن آلن از هر دوطرفِ دستگیره، نصب صحیح و اصولی  و البته استاندارد اینگونه دستگیره ها تکمیل خواهد شد.
لذا در صورت وارد نمودن فشارهای نامتعارف بر روی دستگیره، به هیچ عنوان دستگیره از روی درب جدا نخواهد شد.


توجه: در بیش از ۹۰ درصد از موارد، نصاب ها بدلیل عدم آگاهی از طریقه اصولیِ نصب دستگیره های دوتکه به روش جدید، پس از نصب قطعه زیر رزت که به آن شابلون گفته می شود، اقدام به بستن آلنِ تعبیه شده در زیر رزت می‌نمایند و تصور آنها این است که با بستن آلن زیر رزت که صرفا وظیفه نگهداشتن شابلون را دارد، دستگیره دوتکه محکم گردیده و نصب اتمام یافته است!! در صورتیکه اصلا چنین نیست!!
برای اطمینان از نصب صحیح دستگیره های دوتکه ، پس از نصب شابلون دستگیره دوتکه بر روی درب، ابتدا دستگیره های دوتکه را بر روی شابلون ها قرار داده، سپس با محک نمودن پیچ آلن تعبیه شده در زیر دستگیره، از هر دوطرف، دسته ها را به چهارپهلوی داخل دسته ها متصل و محکم می نماییم و در آخر اقدام به محکم نمون پیچ آلن زیر روزت می نماییم.
بهترین روش تست برای آگاهی از نصب صحیح دستگیره های دوتکه بر روی درب این است که ابتدا، آلن زیر دسته ها را از دو طرف بسته و محکم می نماییم، سپس اقدام به کشیدن دستگیره ها در جهت خلاف نصب می نماییم، چنانچه دستگیره ها از روی شابلون ها و درب کَنده نشد، نصب صحیح انجام گرفته و فقط در آخر، آلن زیر رزت ها را می بندیم.
حال می توانید متوجه شوید که استحکام دستگیره های دوتکه هیچ تفاوتی با دستگیره های یک تکه نداشته و صرفا عدم آگاهی و تنبلی نصاب ها باعث نصب اشتباه و البته ناقص دستگیره های دوتکه و ایجاد هزینه های اضافی برای رفع اینگونه ایرادات برای مصرف کننده خواهد نمود.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.