• 3177
  • 61 مرتبه
  • چهار شنبه 31 مرداد 1403

روش هایی برای انتخاب خرید بهترین دستگیره

روش هایی برای انتخاب خرید بهترین دستگیره

اولین سوالی که برای خرید دستگیره به ذهن ما می آید این است که اصولا دستگیره های دوتکه جدیدتر هستند یا دستگیره های یک تکه؟
قطعا دستگیره های دوتکه جدیدتر هستند و از نظر طراحی، به روز تر و مورد استقبال بیشتری قرار دارند.
بنابراین به آسانی متوجه خواهید شد که برای استفاده از دستگیره های جدید و به روز، می بایست از یراق الات جدید و بروز استفاده نمود.
این بدان معنی است که بر روی دستگیره های دوتکه از قفل های کلیدی قدیمی با کلید های قدیمی با قدمت طراحی بیش از ۸۰ سال نمی بایست استفاده نمود.

چرا دستگیره دو تکه را باید سوییچی انتخاب نمود؟

در طراحی دستگیره می بایست به تمامی نکات توجه داشت. لذا برای طراحی دستگیره با متد جدید و طراحی روز دنیا، دیگر استفاده از کلید های قدیمی ای توصیه نمی شود.
لذا شرکت دستگیره اِلِمان و اکثر تولید کنندگان دستگیره دوتکه در ایران و سایر نقاط جهان، اقدام به تپلید دستگیره دوتکه سوییچی می نمایند و از تولید دستگیره کلیدی با کلید های قدیمی، اجتناب خواهد نمود.
تنها دلیل تولید دستگیره دوتکه کلیدی این است که یک عدد توپی صرفه جویی خواهد شد و هزینه خرید یک عدد توپی پرداخت نمی نمایید.اما معایب اینگونه دستگیره ها از مزایای قیمتی آنها بسیار بیشتر است!!
-اولین دلیل نامناسب بودن دستگیره دوتکه کلیدی نسبت به دستگیره سوییچی، دقیقا کلیدِ آنهاست! بدان معنی که در قفل های کلیدی و قاعدتا دستگیره های کلیدی ای که بخاطر صرفه جویی در خرید یک عدد توپی درب مورد انتخاب قرار می گیرند، در بسیاری از درب ها، کلید ها به یکدیگر خواهند خورد و هیچگونه امنیتی برای دارندگان کلید و استفاده کنندگان از این نوع کلید ها وجود نخواهد داشت.لذا به هیچ عنوان توصیه نمی شود در اناق هایی که از قفل های کلیدی و دستگیره های کلیدی استفاده شده، اشیای گرانبها و قیمتی و دارای اهمیت را نگهداری نمایید!! زیرا به آسانی توسط کلید های مشابه باز خواهند شد.
از دیگر معایب استفاده از دستگیره های دوتکه کلیدی، عمقِ کمِ قفل های کلیدی می باشد.
بدینگونه که اکثر قفل های کلیدی بازار ایران دارای عمق ۶/۵ سانت می باشند که این فاصله علاوه بر عدم امکان نصب دستگیره دوتکه بر روی درب، قطعا امکان برخورد رزت به چهارچوب درب را خواهد داشت.لذا توصیه می شود در هنگام خرید قفل برای دستگیره های دوتکه سوییچی، از قفل های ۷ سانتی متری و یا بیشتر به جهت عدم برخورد رزت با چهارچوب و البته زیباتر شدن دستگیره استفاده نمایید.
شاید شرکتی در ایران اقدام به تپلید قفل کلیدی با فاصله پهن نماید، اما قطعا بدلیل ایجاد انحصار در این مورد، قیمت بسیار گزافی را نسبت به قفل سوییچی و توپی آن می بایست پرداخت نمایید.
لذا توصیه شرکت دستکیره اِلِمان این است که به دام چنین اشتباهاتی نیفتید و قبل از خرید دستگیره های دوتکه، حتما نمونه سوییچی آن را انتخاب نمایید.

دستگیره دوتکه کلیدی و سرویسی هم داریم؟

در بالا توضیح دادیم که اصولا دستگیره های دوتکه را نباید کلیدی و سرویسی تولید نمود و بالطبع نبایستی دستگیره های دوتکه را از نوع کلیدی و سرویسی انتخاب نمود.
دلیل فنی آن هم این است که علاوه بر قدیمی بودن این نوع قفل ها، در مقابل جدید بودن طراحی دستگیره های دو تکه،این تناقض و قدیمی بودن قفل ها علاوه بر کاهش زیبایی دستگیره دو تکه بر روی درب، از نظر فنی و ایمنی هم بسیار نامطلوب خواهند بود.
از نظر فنی: دلیل عدم خرید دستگیره های دو تکه کلیدی و سرویسی این است که قفل های کلیدی و سرویسی عرضی برابر با ۶/۵ سانتی متر دارند و این امر باعث می شود که رزت دستگیره به چهارچوب درب برخورد نماید، و حتی در موارد بسیار ناچیزی که برخورد نمی نمایند، زیبایی دستگیره از بین خواهد رفت، زیرا هرچه فاصله دستگیره رزت از لبه درب بیشتر باشد، از نظر زیبایی، تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خواهند داشت.
لذا قفل های کلیدی و سرویسی بدلیل کم بودن فاصله آنها از لبه درب، این زیبایی را نخواهند داشت.
از نظر ایمنی: دلیل عدم خرید دستگیره رزت کلیدی این است که قفل های کلیدی( کلید قدیمی) این است که اکثر کلید ها به یکدیگر شبیه هستند و با داشتن یک یا دو کلید ، می توانید تعداد زیادی درب را باز نمایید.
پس امنیت بسیار کم و در واقع فاقد امنیت خواهند بود.
فقط دلیل تولید و انتخاب دستگیره رزت کلیدی این است که صرفا در هنگام خرید این نوع دستگیره ها نسبت به دستگیره های سوییچی، یک عدد توپی درب صرفه جویی خواهد شد.
اما این صرفه جویی یکجا به ضرر شما تمام خواهد شد.
بدین صورت چنانچه قفل کلیدی فاصله ۶/۵ خریداری و نصب کنید و هنگام نصب دستگیره رزت بر روی درب، با تماس رزت با چهارچوب مواجه شوید، مجبور به خرید قفل کلیدی فاصله پهن خواهید شد که بدلیل مصرف کم این نوع قفل ها، بهای تمام شده و قیمت گزافی را نسبت به قفل های سوییچی بهمراه توپی می بایست پرداخت نمایید.
لذا هم خرید قفل کلیدی اولیه بیهوده بوده و هم با خرید قفل کلیدی فاصله پهن به قیمت گزاف، علاوه بر صرفه جویی نکردن بهای توپیِ قفل سوییچی، هزینه بسیار بالاتری را متحمل خواهید شد.
برای درک بهتر این مطلب، مثال را ذکر قیمت شرح خواهیم داد.
در تاریخ تالیف مقاله۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ، چنانچه قیمت قفل سوییچی ۷ سانت در بازار تهران و یا مشهد، بازه قیمتی بین ۱۷۰ تا ۱۹۸ هزار تومان خواهد داشت، که با در نظر گرفتم توپی سوییچی کلید کامپیوتری با ۵ کلید، حدود قیمت ۱۲۰ تا ۱۴۸ تومان، در مجموع حدود ۳۰۰ تا ۳۲۸ هزار تومان می بایست پرداخت نمود.
در صورتیکه قیمت قفل کلیدی فاصله پهن جهت نصب دستگیره دوتکه کلیدی و سرویسی بدون احتساب توپی، در حدود قیمت ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان خواهد بود.
لذا با خرید این نوع دستگیره های دوتکه و بالطبع این نوع قفل های کلیدی و سرویسی پهن، علاوه بر کاهش زیبایی دستگیره های رزت خود،با اختلاف قیمت ناچیزی مواجه خواهید شد که در برابر امنیت قفل های سوییچی و البته زیبایی آنها، قطعا صرفه جویی به حساب نخواهد آمد.

دستگیره دو تکه سربی یا دستگیره دوتکه آلومینیومی بخریم؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید به ماهیت آلیاژی و ماهیت فلزی این دو نوع ماده بپردازیم.
آلیاژ زاماک که برای تولید دستگیره های دو تکه و دستگیره پلاک استفاده فراوانی دارد، بدلیل چگالی بالا، علی القاعده دستگیره تولیدی از وزن بالایی برخوردار خواهد بود.
در صورتیکه چگالی آلیاژ آلومینیوم نسبت به زاماک، بسیار پایین تر است.
نسبت وزنی زاماک به آلومینیوم، حدود ۲/۷ برابر سنگین تر می باشد.
با در نظر گرفتن تفاوت چگالی این دو ماده، با توجه به بالاتر بودن قیمت آلیاژ زاماک نسبت به آلومینیوم، می توان نتیجه گرفت که قیمت دستگیره دو تکه سربی نسبت به دستگیره آلومینیومی، از قیمت بالاتری در حدود اختلاف ۲/۷ برابری برخوردار خواهد بود.
اما این اختلاف چگالی آلیاژ زاماک ۲/۷ برابری نسبت به آلومینیوم، باعث افزایش قیمت ۲/۷ برابری نخواهد شد، لذا چنانچه با چنین اختلاف قیمتی بین دستگیره دو تکه سربی و آلومینیومی مواجه شدید، بدانید که این اختلاف چیزی جز سودجویی تولید کننده نخواهد بود.
اختلاف قیمتی در بین دستگیره های درب، به عوامل بسیاری وابسته است، که یکی از آنها مواد اولیه است.
در بسیاری از موارد مانند هزینه های پرداختکاری، تا حدود زیادی آبکاری، هزینه های مونتاژ و بسته بندی، بین دو مدل دستگیره سربی و الومینیومی، اعداد تقریبا ثابت خواهند بود، البته این مطلب بصورت قطعی نیست ولی اختلافی به اندازه ۲/۷ برابری قطعا نخواهندداشت.
تفاوت آلیاژی بین دستگیره زاماک و دستگیره آلومینیومی، شامل اختلاف در نوع پرداختکاری و علی القاعده تفاوت در نوع آبکاری آنها خواهد بود.
آلیاژ زاماک بدلیل داشتن چگالی بالاتر، هنگام پرداختکاری، از سطح صیقلی تر و باکیفیت تری برخوردار خواهد بود که این امر باعث افزایش کیفیت آبکاری آن خواهد شد.
اساساً هرچه چگالی فلز بیشتر باشد، پرداختکاری ظریف تر و نهایتا آبکاری تمیزتری را خواهیم داشت.
اما اگر چگالی سنگین دستگیره سربی را نسبت به دستگیره الومینیومی بخواهیم در نظر بگیریم، بایستی به ماهیت برتر آلیاژ الومینیوم نسبت به زاماک نیز بپردازیم.
آلیاژ آلومینیوم نسبت به سرب( زاماک)، از مقاومت کششی بالاتری برخوردار خواهد بود.
یعنی در برابر فشار متعارف، به شرط تولید درست و بدون نقص دستگیره دو تکه الومینیومی، و البته نصب صحیح آن، قطعا دستگیره آلومینیومی، انعطاف بیشتری از خود نشان خواهد داد در صورتیکه دستگیره سربی در برابر فشار نامتعارف،شکننده تر خواهد بود.
از دلایل مهم پر طرفدار بودن دستگیره های دو تکه الومینیومی نسبه به دستگیره های سربی، قیمت مناسب اینگونه دستگیره ها می باشد.
یکی دیگر از دلایل افزایش تولید دستگیره های دو تکه الومینیومی نسبت به دستگیره های دو تکه سربی از نگاه تولید کننده، قابلیت آلیاژ آلومینیوم در رنگ مشکی می باشد.
این قابلیت به دمای ذوب این آلیاژ باز می گردد و باعث می شود در دستگیره هایی که به رنگ مشکی تولید می شوند، کیفیت رنگ‌ مشکی بسیار بالایی در برابر دستگیره های سربی داشته باشیم.
زیرا برای پخت رنگ مشکی بر روی دستگیره های آلومینیومی درون کوره، می توان برای پخت کامل رنگ، دمای کوره را تا ۲۰۰ درجه بالا برد، در صورتیکه بدلیل دمای ذوب پایین دستگیره های سربی، نمی توان دمای کوره را برای پخت دستگیره های مشکی، تا ۲۰۰ درجه بالا ببریم.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.