• 3185
  • 38 مرتبه
  • پنج شنبه 05 مهر 1403

توپی زنی، فراگیرترین روش سرقت از منازل با دربهای ضد سرقت

توپی زنی، فراگیرترین روش سرقت از منازل با دربهای ضد سرقت

در این روش، سارقین با ابزاری ساده پولک های بکار رفته بر روی درب را تخریب نموده و با شکستن پیچ های نگهدارنده رزت پوشش دهنده توپی، به راحتی به توپی های نصب شده بر روی درب های به اصطلاح ضد سرقت دسترسی پیدا نموده و با استفاده از ابزاری ساده (که در اینجا بدلیل مسائل مربوط به امنیت شما از ذکر آنها خودداری می نماییم) توپی را شکسته و درب را به راحتی و بدون ایجاد سر و صدا باز می نمایند.😱😱
در سال‌های اخیر تلاش های بسیاری توسط تولید کنندگان توپی در ایران و سایر نقاط جهان صورت گرفته است.
🔗 تلاش آنها بدینگونه است که با قرار دادن تسمه های آهنی و یا قطعاتی به شکل شمش آهنی در انتهایی ترین قسمت توپی ها، شکسته شدن راحت توپی ها را کاهش بخشیده اند.
اما این مشکل بطور کامل از بین نرفته و صرفاً زمان شکستن توپی را از یک دقیقه به دو یا سه دقیقه افزایش داده است.
جالب است بدانید؛ در تبلیغات بسیاری در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فروشنده ها و یا بلاگر های بسیاری، از وجود تسمه های قرار داده شده در زیر توپی ها به شکلی تعریف می نمایند که انگار با وجود این تسمه ها در زیر توپی، به هیچ عنوان سیلندر و یا توپی مذکور شکسته و یا تخریب نخواهد شد!!
اما این مطلب را از مدیر گروه صنعتی اِلِمان بپذیرید که اینگونه تبلیغات، صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و تاثیر شگرفی در تامین و یا افزایش امنیت درب های به اصطلاح ضد سرقت نداشته و صرفا زمان باز نمودن درب را از ۱ دقیقه به ۲ یا ۳ دقیقه افزایش خواهد داد.


لیکن در‌ جهت افزایش امنیت و کاهش سرقت از درب های ضد سرقت، می بایست از توپی های بلندتری استفاده نمود که برای استفاده از آنها، نیازی به گِرد بُر زدن بر روی درب و اطراف توپی وجود نداشته باشد.
هر چند استفاده از توپی های بلند بر روی درب های ضد سرقت، باعث افزایش هزینه تولیدکنندگان این درب ها خواهد شد و تمامی این روش های صورت گرفته توسط آنها نظیر استفاده از پوفیل های نازک تر و حتی عدم استفاده از ورق آهنی درون درب ها و همچنین استفاده از یراق آلات نا مرغوب بر روی درب های ضد سرقت، کاهش قیمت درب و افزایش رقابت پذیری در بازار پر تقاضای درب های ضد سرقت می باشد.
و الا حتما تولید کنندگان درب های ضد سرقت با این نقاط ضعف آشنایی کامل دارند.
🔗 در اقدامی دیگر که توسط برخی از توسعه دهندگان خدمات بر روی درب های ضد سرقت صورت گرفته، برای جلوگیری از شکستن و تخریب پولک قرار داده شده بر روی‌ درب ضد سرقت و جلوگیری از شکسته شدن توپیِ درب، رزت هایی به شکل فولادی و قطور و ورق هایی به شکل صاف و نه فرو رفته استفاده می‌شود تا امکان شکستن و سرقت از این نوع درب ها را کاهش دهند.

📍لازم به ذکر است که این اقدامات همگی خوب هستند اما کافی نیستند!!
چگونه ممکن است دربی را با ادعای ضد سرقت بودن به فروش برسانند ولی دیگران تلاش نمایند تا با روش های دیگری، نقاط ضعف این درب های را برطرف و سرقت از درب های ضد سرقت را کاهش دهند؟؟ این در نوع خود، بسیار جالب و البته ناراحت کننده است که با نامگذاری غلط درب هایی به نام ضد سرقت، تا این حد به اعتماد عمومی لطمه وارد شده باشد.
لطماتی جبران ناپذیر و در مواردی تغییر دهنده سرنوشت یک خانواده، که برای تامین امنیت دارایی خود و خانواده خود، از درب های به اصطلاح ضد سرقت استفاده نمودند.
در ادامه بررسی همه جانبه نقاط ضعف درب های ضد سرقت و یراق آلات استفاده شده بر روی درب های ضد سرقت، پس از بررسی نقاط ضعف توپی های به اصطلاح ضد سرقت که صرفاً با اضافه نمودن تسمه و یا شمش فولادی بر روی توپی های برنجی، انتظار ضد سرقت شدن کامل این درب ها را داشتند، که در این مقاله با ذکر دلایل فنی اثبات نمودیم که وجود این تسمه ها، صرفاً باعث افزایش زمان تخریب توپی قفل از ۱ دقیقه به ۲ یا نهایتا ۳ دقیقه خواهد شد.
اما یکی دیگر از روش هایی که سارقین بوسیله آن از سد تمامی قفل ها و توپی های درب های ضد سرقت عبور می کنند، روش دریل زنی یا به اصطلاح ساچمه زنی می باشد.📍


در این روش، با فرض بر اینکه روی درب از رزت های فولادی نشکن و توپی های تسمه دار به اصطلاح نشکن استفاده نموده باشند و پروفیل های درب به اصطلاح ضد سرقت نیز ضخیم تر از نمونه های قبلی بوده باشد و همچنین لبه پروفیل درب، به لبه ضد دیلم مجهز باشد، باز هم نمی تواند امنیت این نوع درب ها را تضمین نماید.
در این روش سارقین با استفاده از دریل و مته استیل، اقدام به تخریب ساچمه های قفل می نمایند و پس از تخریب ساچمه های توپی و به اصطلاح خورد کردن ساچمه های توپی، با ابزاری ساده اقدام به چرخاندن توپی های نصب شده بر روی درب های ضد سرقت نموده و متاسفانه اقدام به باز کردن درب و سرقت اموال و دارایی مردم می نمایند.
🔗 برای ارتقای محصولات و رفع این مشکل، برند های مختلفی در اقصی نقاط دنیا اقدام به قرار دادن پین استیل در ابتدای توپی ها می نمایند تا مانع از خورد شدن ساچمه ها توسط دریل شوند، اما اگر درست مطالعه کرده باشید، در ابتدای توضیحات این بخش، اعلام نمودیم که سازقین از دریل و مته های استیل استفاده می کنند که به راحتی پین های استیل قرار داده شده درون توپی های درب های ضد سرقت را خورد نموده و پس از عبور از سد این پین های استیل، به راحتی و بدون مقاومت به خورد کردن الباقی ساچمه های قفل پرداخته و پس از خورد کردن تمامی ساچمه ها، اقدام به چرخاندن و باز نمودن قفل درب ضد سرقت می نمایند.
بسیار ساده انگارانه است که فکر کنیم سارقین این مطالب را نمی دارند و ابزار با خود حمل نمی کنند.
در اکثر موارد، سارقینی که دستگیر می شوند و در شبکه های اجتماعی دستگیری آن ها را مشاهده می نماییم، در اعترافات خود بیان می نمایند که برای بار چندم است که دستگیر شده و راهی زندان شده اند.
این بدین معناست که در دانشگاهی بنام زندان، کلیه تجربیات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و تمامی موانع موجود در سر راه سرقت های خود را با یکدیگر مطرح می نمایند.
🔗در ادامه نقاط ضعف درب های ضد سرقت و یراق آلات ضد سرقت، به این نکته می بایست اشاره کنیم که با وجود تمامی این نقاط ضعف و آگاهی بعضی از فروشندگان قفل و دستگیره و یراق آلات، باز هم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم که بعضی از فروشندگان با چنان آب و تابی از وجود پین های ضد دریل درون توپی ها سخن می‌گویند که انگار هیچ راهی برای باز کردن این نوع توپی ها وجود ندارد.
البته این عدم آگاهی به دو دلیل ایجاد می شود:
۱-عدم داشتن اطلاعات فنی محصول توسط فروشنده و عدم نیاز به یادگیری نقاط ضعف محصولات.
۲- منفعت طلبی و البته ساده پنداشتن مقوله مهمی به نام امنیت.
احساس امنیتی که امروزه مردم جامعه ما ، بیش از پیش به آن نیاز دارند.
امنیت مالی، امنیت جانی، امنیت اقتصادی و هزاران دغدغه دیگری که متاسفانه گریبان گیر جامعه ما شده است.
اما در مطالب قبلی هم بیان کردیم، تمامی تقصیرات را نمیتوان متوجه فروشندگان نمود، بلکه بخشی از این نا امنی ایجاد شده در جامعه و عدم اعتماد مردم به درب های ضد سرقت و اساساً کلمه ضد سرقت، متوجه خریداران درب ها و یراق آلات ضد سرقت است!!
خریدارانی که بدون هیچگونه تحقیقات و بدون کوچکترین جستجویی در اینترنت، اقدام به خرید درب و یراق الات ضد سرقت می نمایند.
جالب است بدانید در اغلب موارد،خریداران تمایل به خرید درب های ضد سرقت و یراق الات مربوطه ای می نمایند که از حداقل کیفیت و با قیمت حداقلی ارائه می شوند.
قطع به یقین، درب های ضد سرقتی که بخواهند تمامی موارد امنیتی نظیر پروفیل های ضخیم و ضد دیلم، رزت های ضد سرقت و نشکن، توپی های اورجینال اروپایی استفاده نمایند، قیمت های گزافی را به خود اختصاص خواهند داد،لذا در سبد اینگونه مشتری ها، هیچگونه جایگاهی ندارند.
مثال معروفی است که در جامعه رواج دارد؛

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.