• 3183
  • 44 مرتبه
  • دوشنبه 02 مهر 1403

تاریخچه قفل مولتی اِلِمان، تنها قفل مقاوم در برابر سرقت های خشن

تاریخچه قفل مولتی اِلِمان، تنها قفل مقاوم در برابر سرقت های خشن

در اینجا قصد استفاده از جملات تبلیغاتی را نداریم و ادعای خود را بطور مفصل و مستند، همانند ذکر معایب فنی درب های ضد سرقت و راه های جایگزین آن، بیان خواهیم نمود.
پدر فقید ایشان، در سن ۱۲ سالگی به شغل ریخته گری و سپس به شغل کلید سازی و تعمیر انواع قفل و ملزومات امنیتی روی آورد.
ایشان در تمام سال های فعالیت خود در صنف تولید کنندگان و تعمیرکاران قفل و کلید مشهد، شاگردان بسیاری را تعلیم نموده که در حال حاضر، بخشی از فعالینِ صنف قفل و کلید مشهد، شاگردان آن مرحوم می باشند.
با توجه به حرفه خانوادگی ایشان و علاقه ذاتی مدیر عامل گروه صنعتی اِلِمان به حرفه پدری خویش، ایشان نیز همانند پدر مرحوم خویش، همزمان با تحصیل، به تعلیم و شاگردی ایشان در حرفه تولید و تعمیر قفل و کلید پرداخت و کسب تجربیات در حضور پدر را آموخت.
در کنار آموختن فنون تولید و تعمیر انواع قفل های خودرویی و آپارتمانی، باز کردن انواع قفل های آپارتمانی را نیز فرا گرفت.
📌این تجربیات، شاید بزرگ‌ترین و با اهمیت ترین دارایی مهندس  رضایی در زمینه تولید قفل های ضد سرقت تبدیل گردید.
تجربیاتی که از نقاط ضعف قفل ها و همچنین نقاط ضعف توپی های آپارتمانی بدست آمده بود.
نقاط ضعفی نظیر نحوه باز شدن آنها، راه های برطرف نمودن این نقاط ضعف که بی شک شاید به این شکل و با این همه جزئیات، فقط در اختیار شاغلین در این حرفه باشد و نه هیچ تولید کننده درب ضد سرقتی.
با بررسی تاریخچه علمی عملیاتی نگارندگان این مقاله، پی خواهید برد که بیان هرگونه ضعف در رابطه با درب های به اصطلاح ضد سرقت، صرفا در جهت رفع آنها توسط تولیدکنندگان درب های ضد سرقت خواهد بود، امید است مفید واقع شود.
وجود این تجربیات و همچنین مشاهده تمامی نقاط ضعف درب های چوبی و درب های ضد سرقت، در کنار وجود پدر ایشان بدست آمد.
پدری که مقام استادی در برابر پسرِ خویش (مهندس رضایی=مدیر عامل گروه صنعتی اِلِمان) و بسیاری از کلید سازان و تولید کنندگان و تعمیر کاران قفل در شهر مشهد را دارند.
آن مرحوم در سال های فعالیت خود در زمینه تولید و تعمیر قفل در شهر مشهد، شاگردان فراوانی را پرورش داده و تجربیات گران بهایی را در اختیار ایشان قرار داده است.
شاگردانی که هر کدام صاحب کسب و کار و یا واحد های تولیدی و خدماتی ای در زمینه تولید و یا تعمیر قفل و کلید در مشهد و اقصی نقاط ایران هستند.
🔗این تجربه گران بها که نزد مهندس حسین رضایی وجود داشت، زمینه ساز طراحی و اختراع قفلی شد که امروزه در ایران به قفل مولتی ایلاک، محصول اِلِمان، مشهور و معرف حضور است.

📍اما تاریخچه اولیه تولید قفل های ضد سرقت مولتی در ایران و سایر نقاط جهان

در ابتدا قفل های ضد سرقت مولتی، توسط کمپانی معروف و مُعظَم ایزو ایتالیا ISEO به دنیا معرفی گردید.
در ادامه شرکت های دیگری نظیر سیزا CISA، موتورا MOTTURA و سِراچِر ایتالیا SERRATURE اقدام به تولید این محصول با خصوصیات و استاندارد های مورد تایید خود نمودند.
🔗 در سال ۱۳۷۶ و در شهر مشهد مقدس، شرکتی پا به عرصه تولید قفل مولتی گذاشت با نام قفل بی همتای شرق به مدیریت مرحوم قاضی خانی.
این شرکت برای اولین بار و با قراردادی مشترک ما بین کمپانی ایزو ایتالیا و این شرکت، اقدام به واردات توپی قفل از این شرکت با نام ایتال نمود.
پس از وارد نمودن توپی قفل ضد سرقت توسط شرکت قفل بی همتای شرق، شرکت مذکور اقدام به تولید بدنه و میله های این قفل، در شهرک صنعتی مشهد قطعه ۲۹۰ نمود.
با پا به عرصه گذاشتن این قفل در بازار ایران و عدم وجود درب های به اصطلاح ضد سرقت، محصول مشترک که در آن زمان با نام قفل ایرال به فروش میرسید، با استقبال خوبی مواجه شد و در مدت زمان کوتاهی توانست خود را به بازار ایران معرفی نماید.
در راستای تبلیغات این شرکت، تیزر های تبلیغاتی این قفل نیز در شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای ایران نیز پخش شد.
در سال ۱۳۷۹، مهندس رضایی که در آن زمان در فروشگاه پدر، مشغول به تولید و تعمیر انواع قفل در شهر مقدس مشهد بود، توانست نمایندگی فروش این قفل محبوب را بدست آورده و به فروش و نصب این قفل را آغاز نماید.
اما با گذشت زمان و سختی های تولید و سنگ اندازی های معمول توسط ارگان های مختلف که گریبان گیر بسیاری از واحد های تولیدی است، متاسفانه در یکی از روز های سال ۱۳۸۷، مهندس قاضی خانی، مدیر عامل محترم شرکت قفل بی همتای شرق، دار فلانی را وداع گفتند.


پس از درگذشت ایشان، شرکت تا چند سالی به فعالیت خود ادامه داد و سرانجام توسط فرزندان آن مرحوم، به شرکت تکلان توس که در زمینه تولید قطعات خودرویی فعالیت می نمود، واگذار گردید.
متاسفانه این آغاز به فراموشی سپردن این قفل محبوب به شمار می رود.
بدلیل فعالیت شرکت تکلان توس در زمینه تولید قطعات خودرویی و عدم تجربه کافی و عدم تمایل به دادامه تولید این محصول استراتژیک و ایمن، در نهایت در سال ۱۳۹۱، قفل ضد سرقت ایرال ، به دست فراموشی سپرده شد.
با گذشت زمان و تجربه اندوزی مهندس رضایی در زمینه طراحی و تولید انواع دستگیره و قفل در شهر مشهد،نهایتا ایشان توانست در سال ۱۳۹۹ ، واحد تولیدی خود را در زمینه طراحی و تولید انواع دستگیره های درب و دستگیره های کابینت و قفل های امنیتی تاسیس نماید.
از آنجا که تجربه بالای ایشان در زمینه تولید و تعمیر انواع قفل های آپارتمانی و خودرویی، کوله بار گران بهایی را برای ایشان به ارمغان آورده بود، و بدلیل علاقه ایشان به قفل ایرال و امنیت بینظیر این قفل، اقدام به مهندسی معکوس و باز طراحی این قفل نمود، تا بتواند علاوه بر تولید این قفل محبوب، امنیت واقعی را به مصرف کننده ارائه نماید.
♦️ و اما در نقد و بررسی قفل ایرال و محصولات مشابه آن در سایر نقاط دنیا و لزوم باز طراحی آن توسط مهندس رضایی، ذکر چند نکته الزامیست!
در ابتدایِ باز طراحی قفل ایرال که توسط مهندس رضایی، قفل ایلاک نامگذاری شده بود، می بایست به نوع کلید و نقاط ضعف موجود در شکل کلید، نحوه وارد نمودن کلید درون توپی، نحوه عملکرد کلید درون قفل، و در نهایت، به زیبایی قفل توجه ویژه ای می شد.
شاید با خود بگویید که از ابتدای این مقاله، گِرداورنده آن تمام وقت خود را به پیدا کردن نقاط ضعف محصول دیگران گذاشته است، اما با مطالعه ادامه این مقاله پی خواهید برد که این ریز بینی و دقت در عملکرد صحیح انواع قفل ها و درب های ضد سرقت و امثال آنها، از تجربه چندین و چند ساله ایشان در زمینه تعمیر و تولید انواع قفل منشأ می گیرد.
ایشان در اولین اقدام، به نقاط ضعف محصول مورد علاقه خویش پرداخت تا محصول تولیدی ایشان از هر عیب و نقصی به دور باشد.
البته این بدان معنا نیست که قفل مولتی ایلاک، هیچ ایراد احتمالی ای نخواهد داشت، اما برای اطمینان خاطر مصرف کننده، برای قفل های مولتی ایلاک، ۵ سال گارانتی در نظر گرفته شده که برچسب گارانتی نیز در پشت هر قفل قرار داده شده و حتی تاریخ تولید هر قفل در قسمت پشتی آن حَک شده است.
این اقدام بدیم جهت صورت گرفته ،تا اطمینان خریداران به این محصول استراتژیک، واقعی و بدور از هرگونه نگرانی باشد.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.