• 3176
  • 76 مرتبه
  • دوشنبه 15 مرداد 1403

روانشناسی رنگ مشکی و دلایل استفاده از آن برای دستگیره درب

روانشناسی رنگ مشکی و دلایل استفاده از آن برای دستگیره درب

آشنایی با روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی در روانشناسی معماری، ناشناخته ترین و پر قدرت ترین رنگ موجود در دنیا می باشد.
رنگی که مخاطب آن، از برای یکدست بودن، دارا بودن نمادی از قدرت، سادگی و اصالت، استفاده می کن. در طراحی های سبک نئوکلاسیک امروزی که از رنگ سفید استفاده فراوانی می شود، در تقابل سیاه و سفید، استفاده بسیار فراوانی دارد.
در ذهن مخاطبین رنگ مشکی، این رنگ دارای قدرت، و حس دست نیافتنی بودن را به آنها منتقل می کند.
معمولا رنگ های مشکی را افراد جدی و دارای قدرت تصمیم گیری متمایز انتخاب می کنند.
در علم روانشناسی، افرادی که از رنگ مشکی استفاده می نمایند را افرادی محافظه کار و بی نیاز از دیگران معرفی می نماید و حسی که اینگونه افراد در استفاده از رنگ مشکی دارند، عموما به حس عدم وابستگی به دیگران تعبیر می گردد.

جهت بازدید از محصولات بیشتر به صفحه دستگیره مشکی مراجعه نمایید.
رنگ مشکی، رنگ مورد نظر پوشش اغلب افراد مشهور می باشد.
اغلب افراد شناخته شده در دنیا، برای حضور در مهمانی ها و مراسم رسمی، از لباس های مشکی استفاده می نمایند، چون به ساده پوشی و البته جذاب تر شدن آنها کمک فوق العاده ای می نماید.
افرادی که از رنگ مشکی استفاده می نمایند، عموما دارای اعتماد به نفس بالایی هستند.
البته در اینجا می بایست به یکی از جنبه های منفی استفاده بیش از حد از رنگ مشکی در البسه و دکوراسیون اشاره نمود و آن چیزی نیست جز افسردگی و در صورت تکرار، گوشیه گیری و اختلالات روانی که در استفاده بیش از حد از رنگ مشکی، به سراغ اینگونه افراد خواهد آمد.

چرا دستگیره مشکی؟؟

برای شناخت بهتر دلیل انتخاب دستگیره با رنگ مشکی، می بایست به چند نکته اشاره کنیم. اولین نکته برای انتخاب دستگیره درب مشکی، این است که این دستگیره برای چه نوع درب هایی مناسب می باشد یا به اصطلاح، دستگیره مشکی به چه نوع دربی ست می شود؟
رنگ های مختلفی بر روی درب های داخلی، مورد استفاده قرار می‌گیرد، نظیر رنگ سفید، طوسی، گردویی، فندقی و درب های پلی استر رنگ چوب.
اما درب های سفید و یا طوسی و همچنین درب هایی با تم مشکی و یا ذغال سنگی، امروزه از اقبال بسیاری برخوردارند و بیشترین تعداد انتخاب را در میان طراحان داخلی دارند.
حال باید دید بر روی درب هایی با رنگ های فوق، چه رنگ‌ دستگیره ای بیشترین زیبایی و نمود را خواهد داشت؟
به طور حتم، هرچه تضاد رنگ دستگیره با رنگ درب بیشتر باشه، نمود بیشتری خواهد داشت، لذا بیشترین تضاد را با رنگ سفید، رنگ مشکی خواهد داشت.
یکی از دلایل مهم انتخاب رنگ مشکی ،دور بودن از جزئیات فراوان، عدم دلزدگی توسط مخاطب و مصرف کننده می باشد.
دلیل مهم بعدی استفاده از رنگ مشکی، عدم انعکاس نور محیط و یا به اصطلاح عدم برق زدن قطعه می باشد.
لذا در طراحی های امروزی که به نور پردازی موضعی و موضوعی توجه ویژه ای شده (بر خلاف طراحی سبک کلاسیک که از نور های فراوان و پر برق و برق بهره می برد)، استفاده از دستگیره مشکی، باعث می گردد که نور تابانده شده بر روی دستگیره، انعکاس نداشته و مانع از خطای دید مخاطب و نیز خسته شدن چشم مصرف کننده در دراز مدت خواهد شد.

فکر کردید دلیل انتخاب دستگیره مشکی به پایان رسید؟

خیر!
یکی دیگر از دلایل انتخاب دستگیره مشکی، خود رنگ مشکی هستش.
رنگ مشکی در طراحی ها، نمادی از قدرت به حساب می آید!
در قرون گذشته، برای بزرگ تر جلوه دادن و با اُبُهَت تَر جلوه دادن محصول، مکان و یا  اشیاء، از رنگ مشکی استفاده می شد.
رنگ مشکی بدلیل خنثی بودن و در تضاد بودن با رنگ‌سفید، در طراحی های امروزی سهم بسیار برجسته ای را به خود اختصاص داده.
به طوری که در گروه صنعتی اِلِمان، تقریبا بیش از ۷۲٪ درصد تولیدات این مجموعه، به تولید دستگیره مشکی اختصاص دارد.

اما از دلایل بعدی انتخاب دستگیره مشکی

عدم نشان دادن لک دست، و همچنین کثیفی هایی که بر روی دست وجود داشته و در هنگام استفاده از دستگیره، به آن منتقل شده و خود را نمایان می نماید.
همینطور که این ایراد را در دستگیره های کروم براق با آبکاری آینه ای بطور فراوان می بینیم.
هنوز تمام نشده!!
دلایل بعدی انتخاب دستگیره مشکی، این است که رنگ مشکی در صورت خرابی و از بین رفتن، به راحتی قابل اجرای مجدد یا به اصطلاح رنگ آمیزی مجدد می باشد! و به راحتی با یک اسپری مشکی می‌توان دستگیره را رفع ایراد نمود، هرچند این روش درمان موقتی محسوب می گردد و قطعا به مرور زمان رنگ پوشیده شده بر روی قطعه توسط اسپری،پاک خواهد شد،اما در صورت نیاز می توان این کار را دوباره تکرار نمود.

نکته مهم:

برای رنگ آمیزی دستگیره به رنگ مشکی، توجه داشته باشید که پیشنهاد رنگ آمیزی مجدد را بر روی دستگیره، بابت دستگیره هایی مطرح نمودیم که رنگ مشکی بر روی آنها قرار دارد، نه دستگیره هایی که رنگی جز مشکی دارند، نظیر طلایی یا کروم یا ساتن و در نهایت زیتونی.
زیرا برای رنگ آمیزی دستگیره هایی با رنگ طلایی و یا زیتونی، می بایست ابتدا دستگیره را درون محلول شیمیایی لاک بردار فرو نمود تا لاک قرار گفته بر روی دستگیره در مرحله کوره و پخت، از روی قطعه برداشته شده و قطعه، به قطعه ای خام تبدیل گردد،و این امر باعث نفوذ مواد بسیار پر قدرت لاک بردار بر روی قطعه می شود و در فرایند رنگ آمیزی و پخت دستگیره درون کوره و در دمای بسیار بالای ۲۰۰ درجه،
مولکول های هوایی که در فرایند لاک برداری در مقیاس مولکولی وارد قطعه و اصطلاحا خوردندگی‌قطعه می شوند، در عملیات حرارت دهی تمایل به خروج از قطعه دارند و این امر باعث تاول زدن رنگ و افت کیفیت دستگیره مشکی خواهد شد.
در ادامه عکس چند محصول دستگیره اِلِمان با رنگ مشکی که  از اقبال بسیار بالایی برخوردارند را تقدیم نگاه شما خواهیم نمود.

مشکی همیشه زیباست.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.